Krakov – Respekti

První zahraniční akce respektů a rozhodně ne poslední! Původním plánem sice bylo sjíždění řeky, ale kvůli nedostatku vody jsme plány změnili a rozhodli se zajet prozkoumat jedno z největších polských měst.

1. den – pondělí 7.8.

Setkali jsme se v brzkých odpoledních hodinách na Olomouckém nádraží, odkud jsme (zatím stále jako pětičlenná skupina) vyrazili vlakem nejprve do Hranic. Ve vlaku nebylo místo na sezení, takže jsme okupovali prostory u dveří. V Hranicích jsme naštěstí i přes předchozí zpoždění vlaku stihli přestoupit na mezistátní vlak do Katowic. Díky místenkám jsme měli celkem pohodlí a cesta uběhla velmi rychle. V Katowicích jsme přestoupili už na poslední vlak přímo do naší cílové destinace. Po příjezdu do Krakova naše první kroky směřovali do polského supermarketu. Potom jsme se vypravili směrem k našemu bytu. Ten se nacházel přímo v historickém centru, po cestě jsme procházeli kolem různých památek, kostelů a nádherných starých domů. V jednom z nich se nacházel právě náš byt. Sice zrekonstruovaný, ale původní atmosféra zůstala zachována díky starému nábytku a zrcadlům. Zbytek večera jsme strávili plánováním programu na další dny a pitím tradičního polského nápoje.

2. den – úterý 8.8.

Den jsme zahájili velmi příjemně – palačinkami. Po snídani jsme vyrazili do ulic. Lépe řečeno směrem židovská čtvrť. Prošli jsme skrze tržiště na hlavním náměstí a pokračovali hlouběji do centra. Cestou jsme míjeli spoustu turistických vláčků s komentovanými prohlídkami (dokonce i v češtině) jež se nám snažili průvodci vnutit. Nakonec jsme se vydali na židovský hřbitov, jehož atmosféru dokreslovali židi, ve svém typickém oblečení – kipě, kteří se u vybraných hrobů modlili. Procházku po židovské čtvrti jsme zakončili u stánku s tzv. „Zapiekankami“. Následoval přesun zpět na byt, odkud jsme vyrazili s pomocí Krakovské MHD do aquaparku ve vzdálenější čtvrti. Využili jsme studentských slev a i když byl aquapark určen spíše pro děti, nechyběly ani atrakce pro starší, nebo rozhlehlý saunový komplex. Odpoledne jsme si velmi užili. Na bytě jsme si uvařili luxusní večeři, hodili se do gala a jali se prozkoumávat Krakovský noční život. Po půlnoci se potom od nás Nerez odpojil (plánovaně), a tak se z nás stali bylo nás pět.

3. den – středa 9.8.

Tentokrát jsme měli trošku delší ráno, takže jsme si místo snídaně udělali rovnou brunch. Na dnešní den byla na programu Schindlerova továrna. Prošli jsme se trochu dál než předchozí dny, ale po cestě jsme se zabavovali procházením značkových vintage obchodů. Před továrnou na nás však čekala dlouhá fronta. Po asi hodině čekání (které se rozhodně vyplatilo), jsme se konečně dostali i my dovnitř. Celá výstava byla poměrně dosti interaktivní, spousta dobových rekvizit a nádherná výzdoba. Výstava mapovala Krakov a okolí zhruba od roku 1918 až do konce druhé světové války. Atmosféra byla po celou dobu velmi silná. Počasí hrálo taky trošku na depresivnější notu. Ale my si náladu spravili v bistru kde se specializují na pirohy. Měli všechny možné druhy a příchutě a my tam strávili notnou chvíli. Během toho jsme se také pokoušeli zarezervovat prohlídky na místní hrad Wawel, kam jsme následně zamířili. Hradní komplex byl velmi rozlehlý a bohužel nebyl dostatek času si jej pojít celý. My jsme navštívili prohlídku soukromých komnat a poté obchod se suvenýry č.1 . Po cestě zpět na byt jsme jich totiž navštívili ještě spoustu, a každý si něco odvezl. Společně jsme si pak všichni koupili přívěsek se znakem iluminátů (jenž měl pro naši skupinu zvláštní význam) a taky kroniku našeho kmene. Těsně před vejitím do domovních dveří našeho domu jsme objevili malý ukrajinský obchůdek s různými drobnostmi ale i oblečením a šperky v ukrajinských barvách. Výtěžek jde na podporu ukrajinské armády, tak i tam jsme si koupili něco na památku. Večer jsme si uvařili opět velmi luxusní večeři a pak už se jen pokojně chystali ke spánku, kvůli následujícímu brzkému vstávání.

4. den – čtvrtek

Vstávání před šestou vskutku nebylo nejjednodušší. Potom jsme se už jen rychle sbalili a opět zamířili na Krakovské nádraží. Cesta zpátky probíhala obdobně, akorát jsme se v posledním vlaku natolik ponořili do brainstormování naší kmenové strategie, že jsme přejeli Hranice a museli přesedat v Přerově.

Akce za mě byla velmi povedená a všichni jsme si ji velmi užili. Určitě to nebyla poslední akce tohoto formátu, do budoucna máme rozhodně velké plány!